پیک سلامت

آدامس ترک سیگار چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

نیکوتین سیگار و اعتیاد به آن

نیکوتین موجود در سیگار یک ماده اعتیاد آور است که در گیاه تنباکو یافت می شود و میتواند باعث وابستگی فیزیکی و روانی شود که در این صورت ترک آن دشوار است. نیکوتین برای سلامت شما مضر بوده و ریسک ابتلا به بیماریی هایی چون ؛ بیماری قلبی، سکته مغزی ، سرطان ریه، سرطان دهان، سرطان حنجره ، سرطان مری، سرطان کلیه، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) ، ناباروری، سقط جنین و … را بالا می برد.

از طرفی با توجه به اعتیاد آور بودن سیگار ، ترک آن علائمی چون اضطراب، بی تابی ، افسردگی و چاقی را به همراه دارد. مهم نیست چند سال است که سیگار میکشید، با ترک آن در هر زمان ، سلامت خود را بهبود بخشید ، به عمر خود اضافه کنید ، انرژی بیشتری داشته باشید، و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

یکی از روش های مفید در ترک سیگار، استفاده از آدامس ترک سیگار به جای استفاده از سیگار است.

آدامس ترک سیگار چیست و برای چه افرادی مفید است؟

آدامس ترک سیگار حاوی نیکوتین می باشد و 20 الی 30 دقیقه پس از جویدن ، موجب آزاد شدن نیکوتین از آن می شود و برای افرادیکه قصد ترک سیگار را دارند ، بسیار موثر و کمک کننده می باشد و باعث  میشود بر وابستگی دارویی به نیكوتین دریافتی غلبه كنند. این آدامس ها دارای مقدار کمتری نیکوتین نسبت به سیگار می باشند و در واقع استفاده از مقدار کنترل‌شده ی نیکوتین ، باعث کاهش علائم و عوارض ترک نیکوتین در هنگام ترک مصرف سیگار می‌شود. بدین صورت که جویدن آدامس ، نیکوتین موجود در آن را، از طریق دهان و بزاق وارد مغز می کند و با ترشح دوپامین گیرنده های نیکوتین را کمی آرام می کند. آدامس ترک سیگار می‌تواند برای جلوگیری از میل شدید و نشانه محرومیت یا زمانی كه نیاز به تسكین میل شدید به سیگار وجود دارد به‌صورت منظم جویده شود.

استفاده از آدامس ترک سیگار برای کسانی مفید است که:

  • بلافاصله بعد از بیدار شدن سیگار می کشند.
  • افرادیکه حداقل ۱۰ عدد سیگار در روز مصرف می‌کنند
  • و افرادیکه بخاطر نکشیدن سیگار دچار علائم غیر قابل تحمل محرومیت از نیکوتین می‌شوند.

انواع آدامس ترک سیگار

آدامس نیکوتین دار ۲ میلی‌گرم

دوز معمول این آدامس‌ها ۲ میلی گرم نیکوتین است و مصرف آن به افراد با وابستگی کم ( کسانیکه کمتر از ۲0 نخ سیگار در روز می‌کشند) حداکثر به تعداد ۲۰ عدد در روز و هر ساعت یک آدامس، توصیه می‌شود.

برای تهیه آدامس ترک سیگار نیکلاف از فروشگاه آوای نو کلیک کنید

آدامس ترک سیگار نیکلاف

آدامس نیکوتین دار ۴ میلی‌گرم
آدامس ۴ میلی‌گرمی نیكوتین مؤثرترین راه برای سیگاری‌ها با وابستگی شدید است آن‌هایی كه بیش از ۲۰ سیگار در روز استعمال كرده یا اولین سیگار را ظرف ۲۰ دقیقه بعد از بیدار شدن می‌کشند.

روش مصرف و مزایای آدامس ترک سیگار

نحوه مصرف آدامس‌های نیکوتین‌ دار به گونه ای ست که باید آدامس را به آرامی و تا زمانی که طعم آن تند است بجوید، سپس، آدامس را بین گونه و لثه‌تان برای چند دقیقه قرار دهید. این جویدن و نگه داشتن آدامس باعث می شود تا نیکوتین موجود در آن به تدریج از طریق مخاط دهان، در جریان خون جذب شود.
لازم است در زمان استفاده از آدامس ترک سیگار یا بلافاصله پس از مصرف آن، ازخوردن و آشامیدن اجتناب کنید. بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از جویدن،  حدود ۵۰ درصد از نیکوتین موجود در آدامس آزاد و از طریق بزاق دهان جذب می‌شود. آدامس نیکوتین معمولا حدود یک الی سه ماه و حداكثر ۶ ماه از شروع مصرف توصیه می‌شود.
مصرف آدامس ترک سیگار تا زمانی که میل شدیدی به کشیدن سیگار در فرد وجود دارد، پیشنهاد می‌شود و به تدریج کاهش میزان آدامس مصرفی و سپس توقف کامل مصرف آدامس باید انجام شود.
نکات لازم در مورد آدامس نیکوتینی
  • اگر حساسیت پوستی دارید، آدامس را به برچسب ترجیح می‌دهید.
  • یك مزیت دیگر آدامس ترک سیگار این است كه شما می‌توانید میزان نیكوتین دریافتی را كنترل كنید.
  • آدامس را می‌توان هر زمان كه نیاز دارید و یا یك زمان مشخص در طی روز بجوید.
  • بنا بر بیش‌تر تحقیقاتی كه اخیراً انجام‌شده است، استفاده در زمان مشخص کار آیی بهتری دارد.
  • زمان‌بندی ۲-۱ قطعه در هر ساعت بهتر است.
  • در روش دیگر كه بر اساس نیاز است، هر زمان كه اشتیاق بیش‌تری داشتید می‌توانید آدامس بجوید.

اگر یک نوبت آدامس را فراموش کردم چه باید بکنم؟

به محض یادآوری دوز فراموش شده را استفاده کنید. با این حال، اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. لازم نیست برای جبران دوز فراموش شده از دو تکه آدامس به طور همزمان یا یکی پس از دیگری استفاده کنید.

ترک سیگار

عواقب استفاده نادرست از آدامس برای ترک سیگار

حالا بریم ببینیم که اگه به درستی از این روش استفاده نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ اگر آدامس ترک سیگار را به روش درست استفاده نکنید ممکن است، آدامس جایگزین سیگار شود و مجبور شوید آدامس را ترک کنید.
آدامس ترک سیگار می تواند به افرادی کمک کند که سیگار را ترک کنند اما متاسفانه روشی تضمین شده نیست، زیرا تا زمانی که میل و هوس سیگار را در خود از بین نبرید، هیچ روشی نمی تواند به طور صد در صد به شما در ترک سیگار کمک کند.

بنابراین آدامس ترک سیگار تنها می تواند به شما کمک کند که سیگار را ترک کنید اما اینکه روز بعد و هفته های بعد دوباره به سیگار برنگردید را نمی تواند تضمین کند.
چیزی که شما را به سمت سیگار می کشاند، نیکوتین است حال، شما با آدامس ترک سیگار، نیکوتین را به بدنتان می رسانید اما محدود تر و کنترل شده، اما چنانچه آدامس ترک سیگار را قطع کنید ممکن است مجدد هوس نیکوتین را در ذهن داشته باشید و دوباره به همان زندگی قبلی خود بازگردید.

آیا عوارض آدامس ترک سیگار از کشیدن سیگار کمتر است؟

دود سیگار بیش از ۷۰۰۰ ترکیب شیمیایی در خود دارد. ۲۵۰ مورد از آن‌ها سمی و بیش از ۷۰ مورد سرطان‌زا می باشد.  همچنین تحقیقات نشان داده استنشاق دود دست دوم ، بسیار خطرناک است و یک فرد سیگاری هم دود اصلی و هم دود ثانویه را تنفس میکند ، و این یعنی آسیبی مضاعف برای فرد .

در ظاهر، جویدن چند تکه آدامس نیکوتینی در طول روز بسیار بهتر از سیگار کشیدن است. دست دوم خطرناک است و برای یک فرد سیگاری، این یک ضربه مضاعف است . زیرا استنشاق دود ثانویه افراد سیگاری را در معرض خطر بیماری های قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی و سرطان قرار می‌دهد. طبیعی است عوارض سیگار و دود ناشی از آن بسیار بیشتر از موارد ذکر شده است و همچنان تحقیقات درباره سیگار ادامه دارد.

درحالیکه عوارض آدامس ترک سیگار، بیشتر به نیکوتین موجود در آن است.
از ضرر های نیکوتین میتوان به این موضوع اشاره کرد که استفاده طولانی مدت از نیکوتین ، ممکن است درصد ابتلا به سرطان را افزایش دهد، بر عملکرد بدن تاثیر بگذارد . از طرفی مصرف نیکوتین به قلب استرس وارد کرده و سبب افزایش فشار خون می شود. نیکوتین همچنین به پوشش شریان‌ها آسیب می‌زند که این منجر به ایجاد پلاک، افزایش خطر حمله قلبی و سکته می‌شود.

اگرچه مقدار نیکوتینی که روزانه از طریق جویدن آدامس دریافت می‌کنید، در مقایسه با سیگار کشیدن ناچیز است، اما نباید فراموش کرد که نیکوتین اعتیادآور است.مهم نیست چه میزان یا چقدر کم از محصولات نیکوتین‌دار استفاده می‌کنید، مهم این است که هنوز هم در حال رساندن تغذیه به یک اعتیاد فعال هستید و این می‌تواند رسیدن به هدف نهایی ترک آن را برای شما دشوار کند.

 

عوارض مصرف آدامس ترک سیگار

هر دارویی در کنار اثرات مورد نظر، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی امکان دارد رخ ندهند، اما اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، استفاده از آدامس نیکوتینی را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشکلات دهان، دندان یا فک
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • ضعف
  • ضربان قلب سریع، تپنده یا نامنظم
  • مشکل در تنفس
  • راش پوستی
  • تاول در دهان

آدامس نیکوتین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

معایب و عوارض آدامس ترک سیگار

طولانی کردن دوره ترک

هر چند استفاده از آدامس ترک سیگار به دلیل نیکوتین موجود در آن عوارض و نشانه‌های روانی و جسمی ترک سیگار به روش یک باره را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اما تجربه نشان داده که تا زمانی که به جویدن این آدامس‌ها ادامه دهید، تا حدودی علائم ترک را دارید و همچنان درگیر و معتاد به استفاده از نیکوتین هستید؛ این موضوع باعث میشود زمانیکه شما تصمیم بگیرید استفاده از آدامس را کنار بگذارید، همان علائمی را تجربه کنید که در صورت کنار گذاشتن کامل سیگار و استفاده نکردن از آدامس تجربه می‌کردید.

نیکوتین همچنان وارد بدن می‌شود

استفاده از این آدامس‌ها همچنان نیکوتین را به بدن شما وارد می‌کند و عوارض مصرف آن در بدن خود را خواهید داشت، پس اگر واقعا تصمیم به ترک اعتیاد خود به سیگار گرفته‌اید، بهتر است از مصرف این آدامس‌ها چشم‌پوشی کنید.

هزینه زیاد برای ترک کردن سیگار

استفاده از آدامس ترک سیگار برای ترک کردن سیگار، با توجه به قیمت آن، هرینه ای معادل با خرید سیگار و یا حتی بیشتر از ان برای شما رقم میزند و اگر یکی از اهداف شما جهت ترک سیگار ، پس انداز کردن هزینه ای که برای سیگار میکردید بوده ، با این روش به مشکل مواجه میشوید.

بازگشت مجدد به سیگار

تجربه استفاده کنندگان از آدامس‌های ترک سیگار نشان میدهد کسانیکه از موارد کمکی مانند آدامس ترک سیگار، برچسب ترک، اسپری نیکوتین و … برای ترک سیگار استفاده کرده‌اند، نسبت به کسانی که ترک یکباره را در برنامه خود گذاشته‌اند، موفقیت کمتری داشته و بار دیگر مصرف سیگار را شروع کرده اند

سوزش دهان و گلو

این آدامس‌ها با طعم تندی که دارند، باعث سوزش زبان و دهان، گرفتگی و سوزش گلو می‌شوند. لذا استفاده از آدامس ترک سیگار به کسانی که مشکلات دهان ، دندان و بیماری‌های مربوط به فک تحتانی و فوقانی دارند، توصیه نمی‌شود.
این آدامس‌ها می‌تواند به دندان‌ها آسیب جدی برساند. همچنین توجه داشته باشید، اگر این آدامس‌ها را زیاد و سریع بجوید، نیکوتین به مقدار زیاد آزاد شده و بلعیده می‌شود و ممکن است معده یا حلق را دچار التهاب کند.

مشکلات گوارشی

مصرف این آدامس‌ها باعث تشدید مشکلات گوارشی و سوء هاضمه، تهوع، استفراغ، سرگیجه، اسهال، ضعف و افزایش تعداد ضربان قلب در برخی افراد می‌شود.